مرکز پایش رشد و تحول آفتاب

نام مجموعه : مركز پايش رشد و تحول آفتاب

آدرس : شهرک غرب . خیابان دادمان . بلوار درختی . روبروی مجتمع ورزشی زیتون . کوچه ثقفی . پلاک 2 واحد 2

تلفن :02126763005

وب سایت : http://payeshekoodak.com

مرکز روانشناسی کودک پایش

مرکز پایش رشد و تحول آفتاب، مجموعه فعالیت های خود را از سال ۱۳۸۳ و با هدف ارائه برنامه جامع تربیتی به والدین از زمان تولد، (نوزادی) تا انتهای دوره پیش از دبستان فرزندان ایشان آغاز کرده است و هم اکنون خدمات مشاوره ای، کارگاه های عمومی و تخصصی و بسته های آموزشی این مرکز ضمن پوشش نیاز های والدین، دانش و مهارتهای مراجعین در زمینه مواجهه مناسب با مسائل تربیتی و رفتاری کودکان، رشد و پرورش مهارت های ایشان در زمینه های مختلف، برخورد با مسائل زیر: نوجوانان، آگاهی های ضروری هنگام ازدواج و رفع مشکلات بزرگسالان خصوصاً زوجین را ارتقاء می بخشد.
ما معتقدیم با پیشگیری، می توان چشم انداز شکل گیری نسلی سالم، شاد و خلاق را با اطمینان و آرامش ترسیم کرده و محقق ساخت.
می توان از همین جا و هم اکنون آغاز کرد…

مجموعه فعالیتها و خدمات مرکز پایش رشد و تحول آفتاب

پدران و مادران در انتظار فرزند

مرکز آفتاب، کارگاه های متنوعی برای مادران باردار و همسران ایشان به صورت آزاد و رایگان برگزار کرده و ضمن ارائه مشاوره های تخصصی توسط پزشک زنان و زایمان و کارشناس شیردهی، روانشناس مرکز با حضور در جمع والدین، به برشمردن اهمیت تأثیرهای نهفته در خلق و رفتاره مادر باردار و همسر ایشان بر رفتارهای فرزند پس از تولد پرداخته و حساسیت مطلوب نسبت به اهمیت روانی- تربیتی دوره نوزادی را در ایشان ایجاد می نماید.

تولد، آغاز پایش

تولد یک نوزاد، عینیت یافتن تمام آرزوهایی است که پدر و مادر از مدت ها پیش به آن اندیشیده اند، حادثه ای منحصر به فرد در خلقت که دنیای ناشناخته ای را در آغوش والدین می گذارد. اما چگونه باید این دنیای ناشناخته را کشف و آن را به شکوفایی رساند؟

نتایج پژوهشها حاکی از آن است که نوزاد بسیار بیشتر از تصور ما دارای آگاهی و هشیاری است و این دوره در تربیت فرزند، دوره ای حساس تلقی می شود که باید آن را جدی گرفت.

فعالیت مشاوران مرکز آفتاب با حضور بر بالین مادر و نوزاد در ساعات نخست پس از تولد آغاز می شود، آنها تلاش می کنند با استفاده از این ساعات طلایی و ضمن بنا نهادن رابطه ای عمیق میان میهمان تازه و والدین، به انتقال تجارب و مهارتهای ضروری مرتبط با ماه های نخست تولد نوزاد بپردازند.به عنوان نمونه از جمله مراکز بیمارستانی که از سال ۸۳ با وقوف بر ضرورت انجام مشاوره های هنگام تولد با مرکز آفتاب همکاری تنگاتنگ دارد می توان به بیمارستان آتیه اشاره کرد.

پایش در یک ماهگی

با گذشت یک ماه از حضور میهمان تازه در خانواده و سپری شدن روزهای ابتدایی انطباق با شرایط و دنیای جدید، توانایی های کودک افزوده شده و ارتباط وی با محیط پیرامون بیشتر و بیشتر می شود.

این زمان فرصت مجددی است برای یادآوری اهمیت تأثیر روانی- تربیتی و مشاوران ما پس از گذشت یک ماه از زایمان مادر با برقراری تماس تلفنی با ایشان به طرح سوالات ویژه و تکمیل فرمهای پیگیری وضعیت مادر و نوزاد پرداخته و به ارائه راهکارهای لازم جهت رفع مشکلات احتمالی ایشان در ارتباط با فرزندشان می پردازند.

با شماییم ، از آغاز تولد تا آغازی دیگر، تا تولد  ۷ ساله ای شاد و توانمند

شاید شما هم از آن دسته پدران و مادرانی باشید که نقل می کنند هر روزِ کودکانمان تا شروع دوران مدرسه، سرشار بود از اتفاقات و شیرین ها و شیطنتهای خاص و متفاوت.

بد نیست کمی خاطراتمان را مرور کنیم، کودکمان یک و نیم ساله است، یک نفس و بی مهابا، با کنجکاوی و چشمانی تیز و پاهایی کوچک و قدمهایی ناماهر، طول و عرض خانه را روزی صدبار طی می کند و می دود و هیچ چیز از دستکاریهای وی در امان نیست…!

حالا او دیگر دو و نیم ساله شده است، گاهی واقعاً هیچ راهی به ذهنمان نمی رسد، تسلیم و خلع سلاح میشویم و به استقلال طلبی ها و لجبازی های او تن می دهیم…!

دستان کوچکش نقاشی های رنگارنگی را نقش میزند، نقشهایی عجیب، و توضیحات او درباره معنا و مفهوم آنها عجیبتر، زیرا او دیگر سه ساله شده است…!

یادمان می آید در طول این سالها خاطرات تلخ هم کم نداشته ایم، خاطره از ماه هایی که هم سن و سالی های پسرکمان شیرین زبانی می کردند، اما او مدام جیغ می کشید و تنها چند کلمه را به زبان می آورد…

از اضطراب دخترمان و ناخن جویدنها و پرخاشگری هایش…

از مادربزرگ و پدربزرگ مهربان، که مهر زیادشان فرزندمان را لوس کرده بود و دیگر حرف ما را  دو گوش کوچکشان گویی به این راحتی ها نمی شنید…

از ناتوانی در انجام کارهای شخصی و پذیرفتن مسئولیت های ساده و دشواری که به او محول میشد…

پایش به معنای دیدن و پاییدن همه اینهاست، همه اینهایی که بدون شک والدین در طول سالهای نخست رشد فرزندشان تعداد زیادی از آنها را تجربه کرده و خواهند کرد.

پایش در کنار شماست تا خاطرات شیرینمان بیشتر شده، تجارب تلخمان کاهش یابد، مشکلات و دغدغه های تربیتی مان رفع شود و فرزندی متعادل، شاد و توانمند پرورش یابد.

برای ورود به این طرح محدودیت سنی وجود نداشته و والدین محترم می توانند پیش از یک سالگیِ فرزندشان، هر سه ماه یکبار و پس از یک سالگی او هر شش ماه یک بار به مرکز مراجعه نمایند.

خدمات ویژه مرکز آفتاب برای خانواده ها و فرزندان عضو طرح پایش

بررسی منظم و زمان­بندی شده رشد مهارتهای مختلف کودکان از جمله بررسی توانایی های ذهنی، مهارتهای گفتاری و ارتباطهای اجتماعی کودک

ارائه مشاوره های تخصصی به منظور رفع مشکلات ویژه دوران کودکی ( پرخاشگری، مشکلات خواب، وابستگی، نافرمانی، آموزش دستشویی، اضطراب جدایی، مشکلات خواب، ناخن جویدن و..) توسط متخصصان روانشناسی

انجام آزمونهای معتبر بین­المللی برای ارزیابی هوش و خلاقیت کودکان

کمک به والدین در انتخاب مهد کودک مناسب و آماده­سازی کودک جهت ورود به مهد و سازگاری با آن

همکاری مشترک با مهد کودکها و ارائه خدمات مشاوره ای به والدین و مربیان

معرفی و ارائه کتب، بازیها و اسباب بازی­های متناسب برای سنین مختلف

ارائه مشاوره های تخصصی در زمینه مسائل همسران

ارائه مشاوره در زمینه مشکلات ویژه بزرگسالان از جمله اضطراب، افسردگی، مشاوره پیش از ازدواج و…

کارگاه های ویژه والدین

مرکز آفتاب ضمن برگزاری کارگاه های ویژه والدین، به آشنا کردن آنان با مسائل و مشکلات موجود در زمینه تربیت فرزندان پرداخته و روشهای کاربردی و مناسبی برای دستیابی به اهداف مختلف از جمله کاهش استرسهای ناشی از مشکلات فرزندپروری، تکنیکهای برخورد با مسائل کودکان در سنین مختلف، افزایش مهارتهای خلاقانه در کودک و مواردی این چنین می پردازند.

جشن فرزندان پایش

مرکز آفتاب با برگزاری جشنهای ویژه فرزندان پایش، ضمن ارج نهادن به اعتماد و حضور پیگیرانه خانواده ها در طول سالهای پایش فرزندانشان، فرصت مناسبی به منظور تعامل بیشتر و صمیمانه تر ایشان با یکدیگر و مشاورین مرکز فراهم می نماید.

مرکز پایش رشد و تحول آفتاب با تکیه بر تجارب چندین ساله خود، علاوه بر همراهی تخصصی خانواده ها در زمینه مسائل تربیتی فرزندان، آماده ارائه خدمات به بیمارستانها، مهدکودکها و سایر مراکز فعال در زمینه کودک می باشد.

بازدید کل : 3,107 - بازدید امروز : 1

مرکز پایش رشد و تحول آفتاب بر روی نقشه