نگهداری از کودکان ؛ مهد یا منزل؟

پیدا کردن فرد یا محلی که از نوزاد یا کودک کوچک شما مراقبت کند، به همان اندازه که تصمیم‌گیری در مورد ادامه تحصیل نوجوان‌تان در دانشگاه مشکل است، سخت و طاقت‌فرساست. به عنوان والدین، شما مسوول هستید که کودک خود را به محلی بسپارید که امنیت و شادی او را تضمین کرده و از نظر تغذیه و آموزش، برای فرزندتان کاملا مناسب باشد. اگر شما جزو مادران شاغل هستید، ناچارید که دیر یا زود فرزندتان را به مهدکودک‌ها بسپارید یا یک پرستار بچه استخدام کنید. البته نگران نباشید چون حدود ‌۷۰ درصد والدین، به نوعی فرزند خود را برای نگهداری به پرستار یا مهدکودک می‌سپارند و شما در این میان تنها نیستید.

به هر حال چه درصدد هستید که فرزندتان را به مراکز خاص بسپارید یا برای نگهداری از او، پرستار استخدام کنید باید به یکسری نکات کلیدی توجه داشته باشید تا سلامتی جسمی و روحی فرزندتان دچار مشکل نشود.

مهم‌ترین نکته در انتخاب نوع مراقبت از فرزندتان این است که شناخت درستی از او داشته باشید، رفتارها، علایق، میزان سلامت جسمی و آنچه که او دوست ندارد، مواردی است که باید به همه آنها اشراف کامل داشته باشید.

اگر فرزندتان زیر یک سال دارد باید در هنگام سپردن او به دست دیگری، از نحوه تغذیه مناسب او کاملا مطمئن باشید و به خصوصیات فردی که قرار است در یک سال ابتدایی زندگی فرزندتان، زمان زیادی را با او بگذراند توجه ویژه نشان دهید. اما در مورد کودکان بزرگ‌تر، نوع آموزش، نحوه بازی کردن، ایجاد ارتباط با دیگر کودکان و توجه خاص به فرزندتان توسط مربی یا پرستار، بسیار مهم است.

البته در این انتخاب، ارزش‌های خانوادگی و نیازهای احساسی خانواده نیز بسیار اهمیت دارند.

انتخاب پرستار، وابسته به سطح راحتی خانواده و نوع کودک است. برخی والدین از این که فرزند خیلی کوچکشان را با یک فرد تنها بگذارند عصبی می‌شوند در حالی که برخی دیگر، هیچ نگرانی از این بابت ندارند. بهتر است کودکان ۳ تا ۴ سال به بالا در مهدکودک نگهداری شوند تا با بقیه همسالان خود ارتباط برقرار کرده و در برنامه‌های مشخصی که این روزها در مهدکودک‌ها وجود دارد و آموزش‌های خوبی به کودکان می‌دهند، شرکت کنند. البته قبل از انتخاب مهدکودک باید به قیمت، موقعیت و اعتبار آن مهد توجه کنید.

اولین گام برای انتخاب یک مربی یا پرستار این است که لیستی از آنچه برای شما در مورد خصوصیات یک پرستار خوب مهم است، تهیه کنید: میزان تجربه؛ اعتقادات و میزان پایبندی به اصول دینی، باورهای اجتماعی و میزان انعطاف‌پذیری.

اگر می‌خواهید برای مراقبت از فرزندتان، یک پرستار به منزل بیاورید می‌توانید این سوالات را از او بپرسید:

ـ چرا به نگهداری از کودکان علاقه دارید؟

ـ چرا شغل قبلی خود را ترک کردید؟

ـ چه سیاست‌هایی برای تربیت کودک دارید؟ مثلا اگر کودک، دیگری را هل داد چه واکنشی نشان می‌دهید؟

و سوالاتی از این دست.

اگر به دنبال یافتن یک مهدکودک مناسب هستید، بهتر است از والدینی که کودک خود را در آن مهد کودک نگهداری می‌کنند، سوال کنید و اطلاعاتی در این زمینه کسب کنید.

همچنین می‌توانید از مسوول مهد کودک این سوالات را بپرسید:

ـ آیا والدین می‌توانند هر زمان که بخواهند فرزندانشان را ببینند؟

ـ در مورد کودکانی که دچار بیماری‌ می‌شوند چگونه عمل می‌کنید؟

ـ آیا در حین بازی کودکان، مراقب آنها هستید؟

ـ کودکان را براساس چه چیزهایی گروه‌بندی می‌کنید؟ براساس سن و سال؟

ـ مربیان مهد کودک، از چه سطح دانش و سوادی برای آموزش به کودکان برخوردارند؟

پس از شنیدن پاسخ از زبان مسوول مهد کودک و با توجه به این که خودتان چه حسی در مورد محیط و افراد آنجا دارید، می‌توانید تصمیم‌گیری کنید.

پرستار در منزل

والدینی که شغل‌های تمام‌وقت داشته و مدت زیادی از شبانه‌روز را در منزل نیستند، ترجیح می‌دهند یک پرستار در منزل برای مراقبت از فرزند خود (خصوصا نوزادشان)‌ استخدام کنند. در این حالت باید کاملا از فرد مطمئن باشید چراکه ساعات زیادی را با فرزندتان می‌گذراند. اگر متوجه شدید که پرستار به سوالات شما در مورد این که چگونه روز را گذرانده، پاسخ درست و حسابی نمی‌دهد یا مسوولیت مشکلاتی که برای کودکتان پیش آمده را نمی‌پذیرد یا فرزندتان حس خوبی از بودن با آن پرستار ندارد، حتما به پرستار شک کرده و در صورت امکان در اولین فرصت او را عوض کنید.

مهد کودک

مهدکودک‌ها محلی هستند که در آنها کودکان با هم و به صورت گروهی نگهداری می‌شوند. در مهدکودک‌ها یک سری برنامه‌های آموزشی و بازی‌های گروهی در نظر گرفته شده و حتی برخی از مهدها دارای مراکز پیش‌دبستانی هم هستند. در این گونه محیط‌ها از کودکان زیر ۵ یا ۶ سال نگهداری می‌شود. هنگامی که کودک خود را به این گونه مراکز می‌سپارید حتما مطمئن شوید که مربیان و پرستاران به اندازه کافی در محل وجود داشته باشند چراکه باید به تغذیه، بازی و ناراحتی‌های کودکان به صورت نفر به نفر رسیدگی شود.

بهداشت، امنیت و سلامتی از اولویت‌هایی است که باید در مهد کودک‌ها به آنها توجه شود.

پیش‌دبستانی

مراکز پیش‌دبستانی همان‌گونه که از نامشان پیداست، کودکان را برای ورود به دبستان آماده کرده و آموزش‌های لازم را به ایشان می‌دهد. نشانه‌های یک پیش‌دبستانی خوب عبارتند از:

ـ کودکان بیشتر وقت خود را در جهت بازی یا کار با مواد و اسباب‌بازی‌ها یا با دیگر بچه‌ها صرف کنند.

ـ کودکان در طول روز به فعالیت‌های مختلفی دسترسی داشته باشند.

ـ مربیان به صورت انفرادی و گروهی (در گروه‌های کوچک یا بزرگ)‌ با کودکان کار کنند.

ـ کلاس‌ها با تزئینات مرتبط با کودکان آراسته شده باشد.

ـ به کودکان اعداد و حروف الفبا آموخته شود.

ـ به کودکان پروژه‌های مناسبی سپرده شود تا بتوانند با بازی و کنجکاوی، آنها را تکمیل کنند و حتی‌‌الامکان از مشق دادن و تمرینات نوشتنی خودداری شود.

ـ مربیان برای بچه‌ها کتاب بخوانند و ساعاتی را به بازی کودکان در حیاط محوطه اختصاص دهند.

نکته آخر

حال که شما تمام تلاش‌تان را کرده‌اید تا محل مناسبی برای مراقبت از فرزند دلبندتان بیابید موقع آن است که با توجه به رفتارها و آموخته‌های کودکتان مطمئن شوید که محل مناسبی را برای این منظور انتخاب کرده‌اید.

سعی کنید بقیه وقت خود را صرف فرزندتان کنید و وقتی از سر کار به خانه می‌آیید تمام وقت خود را در اختیار او قرار دهید تا آرامش را برای خود و فرزندتان فراهم آورید.

از این که مرتب تصور کنید که گناهکار هستید، دست بردارید و به خود یادآوری کنید که مادر یا پدر خوبی بوده و فرزندتان در مهدکودک، تجربیات بی‌نظیری کسب می‌کند و بدانید که کودک نیازمند ارتباط داشتن با همسالان خود است و از این طریق رفتارهای اجتماعی را می‌آموزد. می‌توانید از فرزندتان به صورت روزانه، گزارش کارهایی که در مهدکودک انجام داده را بگیرید و گاه و بیگاه به مهد او سری بزنید تا خیالتان راحت شود.

برخی از بچه‌ها خیلی زود با محیط جدید ارتباط برقرار می‌کنند و برخی در روزهای اول با گریه و زاری می‌خواهند که والدین خود را از سپردن آنها به مهدکودک منصرف کنند. در این حالت می‌توانید در روزهای اول، همراه او به مهد بروید و عروسک‌های مورد علاقه‌اش را همراه ببرید تا کم‌کم به محیط عادت کرده و احساس شادی کند.

به هر حال اگر کودکتان همواره از محیط مهدکودک ناراحت و غمگین است به فکر عوض‌کردن محیط او باشید و بدانید که مشکل خاصی در آنجا وجود دارد که کودکتان را آزار می‌دهد و بدانید که به هر حال یک مهدکودک خوب می‌تواند فرزندتان را از نظر فکری و جسمی و روابط اجتماعی ارتقاء دهد و اعتماد به دیگران را به او آموخته و حس ارزشمند بودن را در وی ایجاد کند.

مترجم: الهه عیوض‌زاده

بازدید کل : 1,748 - بازدید امروز : 1